Program kółka matematycznego
„Test nie jest nam straszny”
Autor: Beata Florczak Wstęp
Program ten jest efektem moich doświadczeń, które zdobyłam jako nauczycielka matematyki prowadząc zajęcia przygotowujące uczniów do testu kompetencji w klasie trzeciej. Zauważyłam , że młodzież zbyt powierzchownie traktuje testy i nie czuje ich powagi. Początkowo były to spotkania organizowane przeze mnie 1- 2 razy w miesiącu. Zainteresowani uczniowie nie mieli większych trudności w uczeniu się matematyki i było ich niewielu. Pozostali nie widzieli celowości tych spotkań , tłumacząc często, że jest jeszcze dużo czasu. Ku mojemu zadowoleniu coraz więcej uczniów zaczęło wyrażać chęć uczestnictwa w zajęciach. Motywacja dobrego napisania testu rosła, a z nią otwierały się możliwości wyboru szkół średnich, które pozostawały poza marzeniami wielu uczniów. Wówczas postanowiłam opracować program zajęć, na których uczniowie mogą gruntować zdobywaną na lekcjach wiedzę i umiejętności potrzebne do zdania egzaminu kompetencji z jak najlepszym wynikiem, nabrania wprawy w rozwiązywaniu testów oraz wiary w siebie. Pomocną rzeczą stała się dla mnie zdobyta wiedza jako egzaminatora przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
Swój program oparłam na podstawie programowej z matematyki oraz standardach wymagań.
Cele ogólne:
• wyposażenie uczniów w umiejętności i wiedzę potrzebną do osiągnięcia własnego sukcesu na teście • wyrabianie nawyku samokształcenia • budowanie umiejętności korzystania z informacji i różnych źródeł wiedzy • nabywanie umiejętności sprawnego pisania testu
Cele szczegółowe:
• kształcenie umiejętności stosowania wiedzy w praktyce • kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych • stwarzanie możliwości rozwoju uzdolnień i osiągania własnego sukcesu • pobudzanie do działania • ćwiczenie pamięci • kształcenie języka matematycznego • kształcenie umiejętności pracy w zespole • wywoływanie pozytywnych wrażeń z pracy • przygotowanie do napisania testu
Treści programowe:
Arytmetyka i algebra
1. Liczby wymierne i działania na nich, przykłady wykorzystania kalkulatora, porównywanie liczb wymiernych, procenty i ich zastosowania praktyczne, potęga o wykładniku całkowitym, własności potęgowania, pierwiastki i ich podstawowe własności. 2. Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych, przykłady liczb niewymiernych. 3. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych, wzory skróconego mnożenia. 4. Przykłady funkcji, odczytywanie własności funkcji z wykresu. 5. Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą, układ równań z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna. 6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych. 7. Proste doświadczenia losowe. 8. Wielokąty, koło i okrąg, symetralna odcinka i dwusieczna kąta, kąt środkowy, wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie. 5. Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą, układ równań z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna. 6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych. 7. Proste doświadczenia losowe.
GEOMETRIA
8. Wielokąty, koło i okrąg, symetralna odcinka i dwusieczna kąta, kąt środkowy, wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie. 9. Przykłady przekształceń geometrycznych. 10. Obwód i pole wielokąta, pole koła i długość okręgu. 11. Twierdzenia o związkach miarowych w figurach, twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowanie, figury podobne. 12. Prostopadłość i równoległość w przestrzeni, graniastosłupy proste, ostrosłupy, bryły obrotowe, obliczanie pól powierzchni i objętości wielokątów i brył.
Oczekiwane osiągnięcia:
Uczeń wie:
• jak wzbogacać swoją wiedzę • z jakich źródeł wiedzy korzystać • jak pisać test • jak korzystać ze swojej wiedzy w praktyce
Uczeń rozumie:
• Celowość własnej pracy • zależności między liczbami i figurami • język matematyczny
Uczeń potrafi:
• Współpracować w grupie • dzielić się swoją wiedzą • wykorzystywać swoje umiejętności • odczytywać informacje z tekstu i grafu czy wykresu • analizować, selekcjonować, przetwarzać, interpretować informacje • wykonywać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych • posługiwać się jednostkami miar • operować procentami • posługiwać się własnościami figur • obliczać pola figur i brył, objętość brył
Uczestnicy programu: uczniowie klas I- III gimnazjum
Osoby wspomagające:
• rodzice • nauczyciele matematyki • dyrektor • bibliotekarka
Czas pracy: 1 godzina tygodniowo
Bibliografia:
• Podstawa programowa • Testy kompetencji • Zbiory zadań
Załączniki:
• przykładowe karty pracy- zał. nr 1,2 • Płyta CD- zał. nr 3
Ewaluacja:
• Ewaluacja programu odbywać się będzie raz w roku lub w razie zmian w podstawie programowej, czy standardach wymagań • ankieta dla rodziców i uczniów
Karta pracy nr 1 zał. 1
Ułamki, proporcje, procenty
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Kolejność wykonywania działań.
Kształcone umiejętności: • czytanie ze zrozumieniem tekstu, w którym występują terminy i pojęcia matematyczno- przyrodnicze • wykonywanie obliczeń w sytuacjach praktycznych • stosowanie w praktyce własności działań • posługiwanie się jednostkami miar
Zad.1 Oblicz wartość wyrażenia: (5.2-1,2*2/3): (6,5- 2,1:8,4)=
Zad. 2 Dystans maratonu to 42,195 km. Janek przebiegł 1/3 , a Tomek 1/5 tego dystansu. Który z nich przebiegł więcej i o ile?
Zad. 3 Rozwiąż test 1
Karta pracy nr 2
Zastosowanie procentów do rozwiązywania zadań
Zad.1 Duży arbuz zawierający 99% wody waży 10 kg. Oblicz, ile waży arbuz suszony zawierający 98% wody?
Zad.2 Spodnie kosztują 85 zł. Ile będą kosztowały po obniżce o 10%?
Zad. 3 W pewnym sklepie nastąpiła obniżka ceny butów o 25% i podwyżka spodni też o 25%. Oblicz o ile procent należy podnieść cenę butów, a o ile obniżyć cenę spodni, aby ich cena powróciła do wysokości wyjściowej. Dla uproszczenia przyjmij cenę wyjściową spodni i butów 100 zł.
Zad.3 Rozwiąż test 2
Podsumowanie:
Jestem bardzo zadowolona z funkcjonowania programu, ponieważ cieszył się zainteresowaniem uczniów również opinia rodziców była zadowalająca co wynikało z przeprowadzonych ankiet. Wyniki z kolejnych testów kompetencji były coraz lepsze, a procent uczniów, którzy dostawali się do wybranych szkół również wzrastał. |